Jak si vybrat ten správný HOŘČÍK

Hladina hořčíku ve vašem těle ovlivňuje fungování každé z vašich buněk. Hraje tedy i velkou roli na tom, jak se ve dni cítíte a jak kvalitně regenerujete. Dokonce dopomáhá vaší lepší mobilitě a rychlejší regeneraci svalů. 

 

Naopak nedostatek hořčíku můžete pocítit třeba i tak, že cítíte rázný propad energie, nedostatečnou pozorností a koncentrací ale třeba i svalových křečí a celkové únavě.

Zajímavý ale je ten fakt, že i když máte zrovna vyváženou stravu, nemusí to znamenat zrovna dostatečný přísun hořčíku. Jedním z důvodů může být totiž samotná kvalita potravin. Ta totiž v dnešní době čím dál více využívá různé moderní metody pěstování potravin, které jsou tímto ovlivněny či jinak modifikovány.   

Není tedy divu, že v dnešní době má většina lidí právě i proto nedostatek hořčíku.

 

Pojďme si tedy říct, proč je pro vás hořčík zásadní, a jaký typ hořčíku použít.

 

Vaše tělo je při mnoha procesech závislé na hořčíku, a proto je nejprve nutné pochopit základní funkce hořčíku pro naše tělo.

Základní funkce hořčíku v těle jsou:

  • Spravuje naše nervové buňky 
  • Pomáhá svalům pracovat efektivněji 
  • Kontroluje hladinu glukózy v krvi 
  • Přispívá k výrobě bílkovin 
  • Udržuje zdravé DNA 
  • Stabilizuje krevní tlak 

Vidíme, že hořčík má mnohé důležité funkce v těle. Pro sportující či aktivní lidi tak pomáhá přemísťovat hladinu cukru v krvi do svalů a zbavuje se tím nahromaděnému laktátu, který se může během cvičení hromadit a způsobit bolest či ztuhlost svalů. 

To znamená, že jeho správná suplementace může naopak dopomáhat k samotnému výkonu ale i k pohybu jako takovému.

Hořčík ale také snižuje inzulín a stresové reakce v těle. Může ale i pomoci při odbourávání tuků (nejde o prostředek hubnutí, ale dopomáhá při procesech s tím spojených).

 

U hořčíku ale nejde jen o výběr té nejlepší značky. Existují různé druhy hořčíku, které v našem těle dělají a reagují na různé věci jinak. 

 

Pojďme se tedy podívat na typy hořčíku a jeho správný a vhodný výběr.

 

Při výběru hořčíku je ale důležité si také uvědomit váš cíl, a podle toho cílit i výběr toho správného typu.

 

Je váš cíl zvýšit vaši energii, nebo spánek? Chcete podpořit funkčnost vašeho mozku anebo se zbavit tikajícího oka?

 

Různé doplňky hořčíku, totiž budou působit na různé věci.

 

Předtím, než budete mít v plánu zkoušet a experimentovat s hořčíkem je ale dobré brát v potaz, že při vyšších dávkách hořčíku se může stát, že budete mít zažívací potíže a vaše návštěva na toaletě bude častější než obvykle. Proto dbejte na dávkování, které nepřekračujte, a to hlavně pokud na suplementaci hořčíku nejste zvyklí. Uplatňujte pravidlo nedříve pomalu a až potom více. 

Magnesium treonát (threonate)

Na co je: zlepšuje vaše kognitivní funkce, paměť, a koncentraci.

Tento typ hořčíku snadno prochází tzv. hematoencefalickou bariérou, což znamená, že se rychle vstřebává ale i rychle působí.

Výzkum ukazuje, že pomáhá s učením a pamětí a může zpomalit kognitivní pokles související s věkem. Studie ale i tvrdí, že by mohl zvrátit třeba Altzheimerovu chorobu (což bylo i potvrzeno u myší).

Vyzkoušet můžete třeba značku NOW

 

Magnesium chloride (chlorid hořečnatý) 

Na co je: řeší váš celkový nedostatek hořčíku

Tento typ magnézia je minerální doplněk používaný k prevenci a léčbě nízkého množství hořčíku v krvi, tedy při celkovém nedostatku magnézia. Někdy se ale také používá k léčbě příznaků příliš velkého množství žaludeční kyseliny, jako je žaludeční nevolnost, pálení žáhy a poruchy trávení či překyseleností v žaludku.

 

Síran hořečnatý (Magnesium sulfate)

Na co je: pro vaši detoxifikaci a proti bolesti svalů

Síran hořečnatý (také tzv. Epsomská sůl) může být nejjednodušší formou hořčíku, která se dá sehnat. Sáček Epsomské soli, což je čistý síran hořečnatý, si můžete vyzvednout téměř v každém obchodě nebo v lékárně a dát do vaší koupele. 

Ponoření do koupele s Epsomskou solí uklidní bolavé svaly a vytáhne toxiny z vašich kožních pórů. 

TIP: Pokud chcete svůj zážitek pozvednout, vyzkoušejte tzv. float tank. (voda v plovákových nádržích, která je nasycena síranem hořečnatým, takže se vznášíte a tím i získáte extra relaxační účinek – doporučujeme ve tmě a bez hudby).

Malát hořečnatý (Magnesium malate)

Na co je: pro vaší energii a svaly

Pokud chcete zvýšit vaši energii po celý den, může vám pomoci malát hořečnatý. Tento typ hořčíku je totiž vázán na kyselinu jablečnou (malic acid), která pomáhá vašim buňkám produkovat energii. 

Uklidňuje hyperaktivní vaše nervové buňky, které tímto mohou pomoci s bolestí a uvolněním napjatých svalů.

Vyzkoušet můžete třeba produkt BrainMax Energy

 

Glycinát hořečnatý (Magnesium glycinate)

Na co je: podpora spánku

Glycinát hořečnatý je vysoce vstřebatelná forma hořčíku, která rychle zvýší vaši celkovou hladinu hořčíku. 

Je to také jedna z forem hořčíku, která vám pravděpodobně nezpůsobí žádné zažívací potíže. 

Díky glycinátu hořečnatém je hořčík totiž vázán na glycin, což je aminokyselina s uklidňujícím účinkem, která zlepšuje kvalitu vašeho spánku.

 

Citrát hořečnatý (Magnesium Citrate)

Na co je: spánek a klid

Citrát hořečnatý má uklidňující účinek, což z něj činí skvělý a další typ hořčíku sloužící jako doplněk k užívání v noci. To je také forma hořčíku, po které byste měli sáhnout, pokud chcete řešit své svalové křeče či tikání ve svalech. 

Dbejte na dodržování dávkování a nejprve užívejte malé dávky a až poté zvyšujte dávky. Při zvýšených dávkách se může totiž stát to, že vás to prožene. Takže pomalu a pak zvyšovat.

Vyzkoušet můžete třeba produkt Viridian.

 

Oxid hořečnatý (Magnesium oxide)

Na co je: pomáhá při zácpě

Užívání malých dávek oxidu hořečnatého několikrát denně může pomoci udržet věci v pohybu (vaše vyprazdňování) a zároveň doplňovat zásoby vašeho hořčíku, který vaše tělo stejně potřebuje. 

Pozor ale na druhé straně – když chodíte na záchod často, či máte potíže s průjmem. Pak je pravděpodobně dobrý nápad zvolit jinou formu hořčíku.

Opět tedy dbát na správné dávkování.

 

U hořčíku je tedy základní to, abyste věděli, na co jeho suplementací cílíte. Než se rozhodnete k suplementaci, či experimentování s hořčíkem, vždy dbejte na správné a doporučené dávkování. Začínejte s menším množstvím, které až poté, co budete cítit, že jste s tím spokojeni, navyšujte. Dávejte pozor, aby váš příjem hořčíku nebyl vysoký, což může způsobit střevní potíže a vaše častější návštěvy na toaletě. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.